Tuesday, November 20, 2012

Kjolestrikke-afhængig.......

Jeg har haft en strikkekrise.... sådan en hvor jeg har læst om aftenen i stedet for at strikke, og det er måske også ganske sundt, men, men, men - jeg skal helst have noget strikketøj, som jeg bare ikke KAN holde fingrene fra - ellers er alting helt forkert!

Der skal åbenbart en kjole (til) til. Jeg har strikket, trævlet op og strikker videre på Helga Isagers kjole fra 1920'erne i bogen "Strikketøj".


Optrævlingen kom som følge af en prøve til en meget, meget hyggelig strikkekomsammen hos Dorthe i søndags (tusind tak for en hyggelig eftermiddag - Dorthe). Der tages kraftigt ud efter bærestykket - og feed back fra strikkesøstrene var:

"Den sidder pænt foran, men ligner en pukkel på ryggen"

Okey! Så er der vist plads til forbedringer.

Derudover var maskeantallet ganske stort i forhold til at der strikkes på p5, på trods af at jeg strikker den mindste størrelse. Målet er en helt enkle model, evt. med et bælte i taljen, og prøvningen viste nærmest et telt.


Hvis man kigger på billedet i bogen, ser kjolen jo absolut ikke voldsom ud - snare lidt kropsnær, let og luftig... Jeg forstår det ikke rigtig. Det bliver vist et strikkeprojekt med mange ændringer i forhold til opskriften.

Stay tuned....

11 comments:

Lis said...

Jeg kan godt forstå du faldt for billedet. Den kjole er jo enorm flot.

Håber virkelig at du finder løsningen på problemet. Skal den virkelig strikkes på str. pind 5 ?

Bærerstykket er flot, så glæder mig til mere.

Kh. Lis

Strikkeheksen said...

Den udfordring klarer du sikkert også - ligesom alle de andre ;-)

Jeg er glad for beskrivelsen, for jeg har garn, der ligger og venter på lige det projekt, men nu har jeg mulighed for at ændre mening.

Èn ting ved jeg, Gitte og det er, at nok skal få en smuk kjole ud af det - på den ene eller den anden vis :-)

Sylvia said...

Det var da en lekker kjole du har begynt på, men du må nok ikke alltid tro på det som står....hi hi
Jeg spør også som Lis: Skal den virkelig strikkes på pinne 5?
Du husker klokkeblomst, som vi begge har strikket. Jeg fant heldigvis ut FØR jeg strikket den at det måtte mindre pinnestrs til, ellers ville den bli kjempediger og veldig gjennomsiktig.
Har du sjekket strikkefastheten din?
Og det er altså enda en kjole på pinnene. Ja, for du har da ingen fra før.... ;)

Uldbegavet said...

Det er en supersød kjole, men ærgeligt at opskriften ikke passer.
Jeg har lige strikket snowdrop, men har været nødt til at gå 2 pindestørrelser ned for at ramme størrelsen og alligevel måttet strikke en small, for at få det til at fungere.
Det er da også mærkeligt at der er taget så meget ud på ryggen, det er svært at se hvad grunden er til det.
Når det er sagt er jeg sikker på at kjolen bliver perfekt i dine hænder, du er jo hardcore strikker og skal nok få bugt med den udfordring.

Lin said...

Pinde fem hold da op, dig der plejer at strikke paa tre. Det er en laekker model. Og dig der har kjolekrop.
Godt pigerne kommenterede hihi.

snakkemunn said...

Ser ut som et spennende prosjekt du holder på med. Kjolen ser så chick ut på bildet.:-)

Anonymous said...

Jeg har strikket kjolen i small i org.garnet, og den er bare så fin.Den passer godt, jeg fulgte opskriften.Jeg bruger den uden bluse om sommeren, og nu bruges den som lang tunika med bluse.Den bliver du rigtig glad for.

amstrik said...

Hej
Den ser ellers rigtig fin ud, spænde at se hvad du kan få den til at blive.

Eva said...

Jamen så venter vi på nyt....:)

Anonymous said...

Den udfordring klare du. Glæder mig til at se mere til den flotte kjole

VH Maibritt Hansen

Anonymous said...

[p]qcc121011 ught that all the identity Ugg is produced by how the actual kick out "hugs" typically the wearer's foot and then your butt . Petite Nicole is partial [url=http://www.uggssbottespascher.com]ugg bottes[/url] in the direction of the gentle yarn boots but tall and slim Paris will decide on the black ski boots of the paints coat . We will examine what they're just and why people believe every [url=http://www.uggssbootscanada.info]ugg boots canada[/url] woman is required to own a combine . [url=http://www.uggssbottespascher.com]ugg bottes pas cher[/url] cheapchristianlouboutinuk . Another [url=http://www.uggssbootscanada.com]ugg canada[/url] highlight for this style is its first appearance of deep Atlantic color only from UGG Australia . "UGG Australia" are the [url=http://www.uggssbottespascher.info]ugg pas cher femme[/url] only words printed in the center of the box . The Ugg boots are like the Japanese wooden slippers and the cowboy boots from that are trademarks of their respective countries . So if you are planning to buy some such shoes, you can have a look at outlet stores in a [url=http://www.uggssbootscanada.com]ugg boots canada[/url] person's areas first.[/p]