Sunday, January 25, 2015

Perlegrus, flerfarvet strik og drejede masker

Der strikkes - ikke på livet løs, men lidt bliver det til næsten hver dag. Og inspiration mangler der ikke.

I juleferien købte jeg "Godsbanen" og bestilte "Koftebogen" (fødselsdagsgavekortet til Tøndering Strik fik ben at gå på). Koftebogen blev hentet hjem i går. Uha - der er mange favoritter i den bog, og så er jeg vild med kjolen i hæftet Godsbanen. At jeg måske ikke strikker helt så meget lige nu skyldes at den indre temperatur er steget - og i perioder betragteligt med mange hedeture!!! Det betyder at jeg stort set ikke går i uld, for hvis nu......

I slutningen af december og starten af januar gik det helt galt. 10-20 gange i døgnet gik "den indre dampkedel" igang. Jeg har tidligere grint lidt af kvinder i overgangsalderen, der viftede med hænderne og slog vinduerne op. DET GØR JEG IKKE MERE! Pludselig er man 50 år (fatter det stadig ikke helt!) og der sker nye ting og sager. Her i huset er det fra den ene yderlighed til den anden. I Lises 5-klasse er temaet i uge 6 sex. Hun syntes det er ekstremt pinligt og vil helst slet ikke i skole i den uge.


Samtidig driller min ryg, så fruen er ikke i helt så godt humør, som hun kunne være....... (deraf også manglende overskud til at blogge).

Hedeturene afhjælpes til dels af "0 sukker" - ingen slik/kage. Nogle dage er det bare svært at lade helt være. Og så af et naturmiddel købt i Matas "Chello" (rødkløver, soya og salvie). Lige nu holder 0 sukker og Chello hedeturene væk.
- Og ryggen skulle gerne på plads igen ved hjælp af ekstra gulvtræning!

Nu til noget strik - for jeg kan jo ikke undvære det. Min Læsø Cardigan er ved at tage form. Jeg mangler kanterne. Farverne ser finest ud her.


Ærmerne blev syet sammen i aftes, og knapper + lidt ekstra sort garn blev købt i går hos Tøndering Strik.


Mit Løvfaldssjal - ca. 115 efterårsblade er der strikket. Jeg er gået lidt i stå, men skal nok komme igang igen.


Og så strømperne strikket i det smukke strømpegarn (til kr. 240!) som jeg købte i Berlin.


Da jeg fortalte min mand om prisen på strømperne, synes han måske nok det var lidt i overkanten. Men hvad ved mænd om den slag, og - den smukke mørkerøde farve var da umulig at stå for. Jeg strikker "Pomatomus" - gratis strikkeopskrift fra Knitty. Mønsteret er næsten et kunstværk. Jeg er vildt imponeret over designeren. Synes de bliver så smukke. Egentlig troede jeg ikke at jeg kunne finde ud af det - men det er faktisk ikke så svært. Sidste gang jeg gav mig i kast med en strømpestrikkeopskrift på engelsk måtte jeg give op. Ikke engang først pind kunne jeg finde ud af, men Tine har lovet at det finder "vi" en løsning på.

Vi har købt nyt spisebord - tja, nyt og nyt - det er så meget sagt. Det er et gammelt egetræs bord (måske 25 år gammelt og tungt som bare pokker), som jeg har købt for 500 kr. på et møbellager. Jeg synes jeg har gjort en fantastisk god handel. Jo - man kan se at det har været brugt, men i betragtning af at bordets levetid har det faktisk bare en smule patina. Det skal rengøres grundigt og slibes lidt. Der er tillægsplader, så der kan være 16 personer rundt om bordet (4 mere end ved det gamle). Og det er en god ting - nu nærmer vi os børnenes fødselsdage og det store "fødselsdagskalas".


Sylvia - Jeg kan se at vi bruger samme slags hårshampoo og balsam. Her i DK har den været dyr, men nu er en butik der hedder "Normal" begyndt at forhandle den til 38 kr. flasken, og DET er billigt. Super god shampoo og balsam til krøllet hår.


Januar er snart gået - tiden går hurtigt. Lige om lidt er det vinterferie, og Lise og Søren fylder henholdsvis 12 og 16 år i februar måned! Jeg er allerede begyndt at glæde mig til maj, hvor jeg har fået et gavekort til overnatning og gourmet middag hos Lene og så skal vi (Lene og jeg) til Saltum Uldfestival.

Det var mange ord på én gang.

9 comments:

Sylvia said...

Hei Gitte
Har du nå kommet i overgangsalderen, nå som du har fyllt 50? Jeg har da noen mnd på meg til å fremdeles ha normal temperatur. Og da kan jeg også spise kaker og slikk litt til, som jeg viser på bloggen min i dag ;)
Din Perlegrus er såååå flott. Kunne ønske jeg hadde orket å strikke en lignende, men jeg vet det vil ta lang tid.
Og sjalet ditt blir nydelig!!!! Sjalet jeg fikk til min fødselsdag av Anne og Marianne da vi var på Fanø, den gangen vi traff alle dere, det sjalet elsker jeg, og det blir brukt hver dag i sofaen til hygge.
AUSSIE koster 95kr her, så det er ikke billig, men det er så bra. Det er best å bruke noe man blir så fornøyd med.
Ja, det er mye flott i kofte boken. Du får sette noen i strikkekøen.
Har du datoen for Saltum Strikkefestival? Det hadde vært så morro å få den med seg en gang. :)
God bedring med ryggen og hetetoktene.
Klem

Lin said...

Overgangsalderen.....Jeg gruer mig og den naermer sig med hastige skridt. Tak for tipsene med 0 sukker. Har hoert tale om nogle soja-tabletter men skal lige have dobbelttjekket info. Haaber det snart gaar vaek saa du kan begynde at bruge uld igen. Taenk alle de laekre troejer du har strikket som bare ligger......det er tragidk.
Praktiskt bord du fik fat i og hold op hvor billigt. Det er altid praktiskt med de store borde. Foer pillede vi en doer af og satte paa bukke, men nu vi har investeret i et bord med 5 plader. 5m10 bliver det trukket helt ud. GENIALT.
Laekkert strik, baade kofte og sjal.
Elegant.

Lin said...

Jeg fik ikke komplimenteret dig med stroemperne. Du har ret, det er et helt kunststykke.

Britt said...

Hvor er det nogle dejlige strikkeprojekter, du viser frem. Jeg har længe kigget på Læsø, men jeg er bange for at jeg aldrig kommer i mål med projektet. Din version er lækker og strømper er da så fine!

Strikkeheksen said...

Kære Gitte
Som du da døjer - der er meget mere, du kan gøre i forhold til hedeture, men det kan vi snakke om i Maj - du får lige et par hurtige her: Kaffe, vin og oksekød er ekstremt varmende "fødevarer" - så skær ned, uden at det hele skal blive alt for kedeligt :-) Måske skal vores hyggetur også indeholde en rygbehandling, din stakkel! Uanset hvad så glæder jeg mig også allerede rigtig meget :-) Rigtig god bedring :-)

Dine sokker er da helt fantastiske, jeg må sige, at når du endelig strikker nogle, så vælger du da også de allerfineste :-)
Din Læsø bliver også god - en rigtig Gitte-trøje :-)

Strikkeheksen said...

PS: Jeg glemte: jeg er også ved at strikke kjolen fra Godsbanen :-)

Helle said...

Hei Gitte
Takk for hyggelig hilsen. Selv om bloggen har vært stille, har ikke det samme gjeldt pinnene. Det er tross alt lettere å fine tid og overskudd til et par omganger med pinnene enn mye annet. :) Jeg ser at du fortsatt har mange ting på gang, men ser det da også at må så mange strikke-fristelser så er det vanskelig å begrense seg.;)

Jeg har hørt at det finnes mye hjelp å få for plager i forbindelse med overgangsalderen. Men det kommer jo litt ann på om man vil kaste seg på hormoner eller forsøke en litt mer naturlig tilnærming? Det med sukker var nytt for meg og noe som jeg skal huske til det blir min tur.

Jeg har ikke så mye krøller som deg, men har nok samme hårtype, det ender fort oppom krus. Jeg har ikke brukt shampo fra Aussie, men en olje fra samme merke for hår med krøller som har vært veldig bra. Kan anbefales.:)

BH uden Ryg said...

the shop appearance nice. I've ne'er detected of the BH uden Ryg, soutien-gorge adhésif however they give the impression of being promising. You took such a large amount of pretty photos that i do not grasp that outfit or piece of vesture is my favorite either. i favor everything! and therefore the kids section is simply too CUTE! I would like i used to be visiting Paris therefore I might see it for myself BH uden Ryg, soutien-gorge adhésif. i am positively an admirer currently. Hopefully, there'll be international shipping. i am keeping my fingers crossed.

bh uden ryg said...

Nice hjemmeside. Tak for tilladelse min post bh uden ryg soutien-gorge adhésifog andet tilbehør. Vi tager afstand fra 'made in China' soutien-gorge adhésif bh uden ryg. Tjek videoen for at se, hvor nemt det er at anvende bh uden ryg soutien-gorge adhésif.