Sunday, October 21, 2012

En Parrot med spørgsmål?

Efter kjolen trængte jeg til noget let/ukompliceret, og tirsdag aften slog jeg masker op til en Parrot. Der har været mange skriverier omkring størrelsen - og et lille klud skulle det jo ikke være. Susanne har knækket koden - håber jeg - med 834 masker. Størrelsen på hendes tørklæde ser perfekt ud.

Farve- og garnvalg: Alle mine ynglingsfarver der passer til det tøj jeg går i - vinrød, lilla, mørk lilla, råhvid, grå og sort. Garnet er en blanding af Geilsk tynd uld og Isager uld og alpaca 1.


Onsdag morgen tog vi afsted til Tunø på en lille sommerhusferie. Og pindene gik lystigt efter diverse gåture og hyggelige måltider til en tændt brændeovn med lidt småregn udenfor.

Men - Hvad med alle enderne? Strikkehæftes der eller hvad? Der står ingen ting i Helga Isagers opskrift!


Jeg søgte på internettet via mobilen efter "montering af Parrot" og hæftning af løse ender Parrot", - og fandt intet! Altså med 6 farver og farveskift må der da skulle ske noget med alle enderne?

Jeg endte med at strikkehæfte og det med 2 tråde af gangen - den afsluttende og den nye. Om det er rigtigt eller skrub forkert, der aner jeg ikke, men når der flere gange kun strikkes en pind med den aktuelle farve, så er det næsten nødvendigt. Jeg er usikker på hvordan det kommer til at se ud. Det er fint på forsiden, men...

Hvad har alle I andre "Parrrot-strikkende" gjort?

Tørklædet mangler en smule montering med hæftning af et par enkelte ender, afklipning af resten, en maskinvask og så kvaster. Et hit? Jeg håber det.

Egentlig et dette første stk. Parrot en prøve. Jeg regner med at nr. 2 skal gives væk i julegave...

Vi har masser, masser af danske æbler med hjem - Ingrid Maria - mit ynglings. De smager og dufter så dejligt.

15 comments:

Sigrid S. Eriksen said...

Jeg hænger lige på her, for netop alle de ender har gjort at jeg ikke har haft lyst til at strikke Parrot - men måske er der en smart løsning ?

Susannes syslerier said...

Sikke smukke farver, du har valgt :) Man får jo helt lyst til at lave et mere- Jeg kiggede lige på mit, og kunne se, at jeg havde strikkehæftet en del af mine ender og hæftet resten...afhængig af hvor meget den nye farve skilte sig ud.

Strikkeglæde said...

Det er et flot sjal - jeg vil følge lidt med for at se hvordan det ender med hæftningen. Jeg har nemlig også en parrot i tankerne.

Sylvia said...

Et artig navn på et sjal. men jeg fortår det jo når jeg ser alle fargene.
Et flott sjal har det blitt, og jeg ser der dine farger du har brukt også.
Jeg prøver meg på nye farger, og denne gangen er det brunt. Om jeg vil bruke det, det gjenstår......
Er Parrot Danskenes nye strikkedille???
Kjolen din ble helt fantastisk, Gitte!
God søndag til deg, knus.

Anonymous said...

Jeg binder en knude på de 2 garn ender og filter dem så sammen.
Det gør ikke noget at farverne overlapper lidt
Der er så kun 2 ender der skal hæftes når sjalet er færdigt...... :)
Hilsen Gitte

Jane said...

Jeg har strikkehæftet nogen af enderne og hæftet de andre på "gammeldags" manér. Som du selv siger er det pænt på forsiden.....bagsiden er knap så køn ;-)

Ulla Røjkjær said...

Jeg strikkehæftede mine ender.. Det gør jeg forresten med alt mit strik. Det er så nemt.

Lea said...

Smukke, smukke farver du har valgt, Gitte!

Jeg har strikkehæftet nogle ender, men hæftet de fleste på almindelig gammeldags vis! Synes godt det kan lade sig gøre at få bagsiden pæn trods endehæftningerne!

Buster said...

Hej Gitte
Flotte farver og flot sjal. Men sig mig, er det ikke camomillesjalet om igen? Synes nogen gange Helga er lidt for "kreativ" i sine mønsterbøger. Nå, måske er jeg bare blevet lidt træt af hende. Synes hendes opskrifter er dårligt bearbejdet.

Lis said...

Uhh Gitte godt du gik igang og løste problemet for mig :D
Jeg tror jeg hopper på den med knude og filtningen. Alle farverne er der jo, på en eller anden måde ved siden af hinanden.

Hvor er det bare blevet flot med alle de gode farver i.

kh. Lis

Helle said...

Sjalet ble så fint i de fargene du har valgt. Det passer jo også godt som Sylvia sier til navnet. deilig og fargerikt, og som du sier så kommer det til å passe godt til det meste av det du allerede har i garderoben. :)

Uldbegavet said...

Supersødt og feminint sjal, der ser ud til at have den helt rigtige størrelse.
Jeg har aldrig prøvet at strikkehæfte, aner ikke hvordan man gør, men det skal da helt klares undersøges nærmere, for det er ikke sjovt at sidde med en million ender til sidst.

Lin said...

Lav endelig et indlaeg med loesningen. Det ser nemlig saa laekkert ud.
Ingrid Maria aebler mums, det er altsaa bare de bedste.
Vores aebletrae druknede sidste sommer. Suk.

HANNE said...

Jeg har hæftet ude i kanten ( retmaskerne) efter vask er enderne pænt usynlige. Næste gang vil jeg splejse enderne sammen, når der skiftes farve :0)

Camilla said...

Jeg har slet ikke set dette indlæg før nu (mærkeligt). Dit parrot ser ud til at have fået de perfekte mål, mit blev alt for stort! Jeg vil huske på dette maskeantal til hvis jeg skal strikke det igen. Det er blevet vildt flot!