Tuesday, September 15, 2015

Hvis du ser en med vildt hår og et Løvfaldssjal -

på Fanø - så er det mig! Jeg er færdig med både Løvfaldssjalet og kjolen. De sidste 3 aftener har jeg siddet med hovedet bøjet og monteret. Og hvor er jeg glad for resultaterne.


Faktaboks nr. 1: Først Løvfaldssjalet. Det var en fødselsdagsgave fra Strikkesøstrene - et kit fra Madam Munk - Bodil, og jeg har fulgt opskriften fuldstændigt. I efteråret sidste år var jeg på kursus hos Bodil, så jeg var godt forberedt. Sjalet er strikket på rundpind, og er efterfølgende blevet syet på symaskine inden jeg klippede det op. Den øverste kant strikkes på i forlængelse af bladmønsteret, og efter klip er kanten på spidsen/siderne strikket på.


Nu anbefaler Bodil at strikke hele kanten på én gang - og det vil jeg også gøre, når jeg engang igen skal strikke et sjal. For nøj hvor var det altså svært at montere spidserne og sy kanterne pænt sammen. Jeg er ikke helt tilfreds, men det er som det er, og hvis jeg kigger på sjalet i sin helhed, så er jeg bare SÅ GLAD! Det var en dejlig fødselsdagsgave. Jeg har en smule garn til overs - men ikke meget - Også fordi der gik 50 gr. til et par pulsvarmere.


Faktaboks nr. 2: Kjolen fra Nordiske masker 2. Jeg havde lagergarn (fra Irene og en rest tynd uld/cashmere fra Garnudsalg), og startede frisk og frejdigt ud. Det blev dog hurtigt tydeligt, at der ikke var garn nok, så kjolen er strikket i 2 forskellige tynde uldgarner + den tynde følgetråd. Garnet til top og ærmer fik jeg af Lene, da hun var på besøg i sommer. Der er en farveforskel - men jeg synes det går fint, fordi kjolen også er en blanding af hækling og strik. Jeg har nydt at hækle, og det bliver ikke sidste gang jeg gør det!


Størrelsen på nederdelen - jeg har hæklet den absolut største størrelse (large) og har ikke taget ind før jeg var næsten oppe ved taljen. Ellers ville der simpelthen ikke have været plads til min numse!!!
Størrelsen på toppen er strikket i en blanding af str. small og medium. Knapper fra Birthe Sahl, som jeg fandt i gemmerne.


Det er en skøn fornemmelse at have afsluttet 2 forholdsvis store projekter.

Jeg glæder mig sådan til lørdag og søndag på Fanø. Vi (4 stk. tøser - Birgitte, Helle, Berit og jeg) kører afsted lørdag morgen kl. 07.30 - og jeg har lovet at stå for morgenbollerne, så jeg skal tidligt op. Dette - sammen med at jeg altså ikke er ret god til at genkende folk / huske navne gør at det kan være nødvendigt at prikke til mig på Fanø. Jeg håber jeg møder rigtig mange bloggere. Ses vi? Bare kig efter vildt hår (jeg når ikke til frisør) og et Løvfaldssjal.

14 comments:

Uldbegavet said...

Wauw med Wauw på. Hvor er det flot dit sjal. Det er godt nok lækkert og kjolen er super skøn. Det er godt nok to store projekter at få afsluttet. Det må have været tungt at sidde med, men nok ikke så varmt, for så meget sommervarme har vi da heller ikke haft.

Rigtig god tur til Fanø. Jeg skal desværre ikke med denne gang, men måske om et år eller to.
Jeg håber det bliver fantastisk.

Strikkeheksen said...

Du kan altid genkendes, Gitte og ikke mindst på dine dejlige strikprojekter - hvor er de blevet flotte begge to - jeg fristes næsten, men også kun næsten til sådan et sjal - jeg ved, at jeg ikke gider i længden, desværre - for det er godt nok flot :-) Jeg bliver helt bekymret for min kjole, for jeg har da lavet indtagninger og kun hæklet i str. medium - uha, uha -det vil være ærgerligt, hvis den bliver for lille! Den er flot i sort - og ingen kan se, at der er blandet garner :-) Skal vi ikke prøve at mødes på Fanø - vi må lige sms´ e - vi er der jo fra torsdag :-)

Ellen said...

Som sædvanlig rigtig flotte ting du har strikket/hæklet. Vi ses da ;-).

vibstrik said...

Fantastiske projekter du har fået af pindene. Jeg er lige startet på nederdelen til kjolen, men bliver i tvivl om størrelsen. Sjalet er bare så skønt.
Jeg kigger efter dig på Fanø.

Lilli said...

Hvor er det også bare to smukke projekter du har tilvejebragt !!! Din kjole er så flot til dig - det fungerer bare godt med at mixe strik og hækling:-) Jeg har strikket mit sjal frit efter Bodils Rosenmønster - men kan se vi er enige om borten ;-) jeg synes også spidserne var svære at få heeeelt pæne...men når man nyder helheden ses det ikke...og tror altså ikke jeg får lavet et mere ...
Vi ses på Fanø ;-)

Berit said...

Wauw! Siger jeg bare!!! Vi ses lørdag 😊

Pernille said...

Sikke flotte projekter - du vil blive genkendt på Fanø :-)
Det bliver så dejligt at komme afsted og se en masse skønt strik og strikkere :-)

Eva said...

Hold nu op, - det er to vildt flotte projekter. Og de klæder dig.
Jeg prikker ikke på skulderen, for jeg kommer desværre ikke til Fanø.

Citronmoster said...

Den kjole er bare så flot til dig, og sjalet er blevet så smuk. God tur til Fanø :)

Sylvia said...

Kjære Gitte
Wow, så flott sier jeg bare!!!
Tenk å lage sitt eget tøy, og få det til å se så smukt ut!!
Både sjalet og kjolen er noe du burde være stolt av.
Jeg kom netop hjem fra København i natt, så jeg skal ikke til Fanø.
Men må du og dine strikkesøstre få en fin tur, med masse strikk og inspirasjon.
Klem

Ps: hvis du venter på det jeg skulle sende deg, fikk jeg altså ikke sendt noe som helst innen jeg dro.
Jeg sender i morgen...... ;)

Madam Munch said...

Wow en dame! hvor ser du godt ud. Desværre kommer jeg ikke til Fanø, men jeg gad ellers godt møde damen med det viltre hår og Løvfaldssjalet, og kjolen ikke at forglemme. Det er så fint det hele.

dqpage said...

Nu har jeg set både løvfald og kjole live før jeg læste dit indlæg. Og begge dele var super flotte. FAntastisk løvfald, faktisk.
Det var rigtig hyggeligt at hilse på dig på Fanø :o)

Quiltepigen said...

Ja jeg så dig på Fanø,både i kjole og løvfald,og det var super smukt.

Irene said...

Fantastisk smukt sjal og osse kjole. Du ligner en drøm !!!!!