Friday, September 25, 2015

Fanø med strik og strikkere

Det er weekend igen. Denne knap så indholdsrig som den sidste hvor turen gik til Fanø. Jeg er "en smule" ophængt på arbejde lige p.t. så jeg undskylder for manglende kommentarer og blogopdateringer, men - et Fanø indlæg - det skal der til. 4 strikkende kvinder drog afsted - og der kom også 4 hjem. Ind imellem blev det til en strøg-, telt-, Sønderho- og campingtur.

Det var anderledes en tidligere i og med at et meget stort telt i Nordby var omdrejningspunktet for Christel Seyfarths strikkefestival. Vi kom lørdag formiddag, og teltet var propfyldt med mennesker. Jeg vidste, at jeg skulle besøge Birthe Sahl, for hendes dejlige knapper måtte jeg lige have nogle med hjem af, og også lidt flere stjerneørering.


Et lille del af alle Birthes knapper - og faktisk med en "Ormegraverpigens Nattrøje" ovenpå (se mere nedenfor).

Mine knapper:


Helle, Berit, Birgitte og jeg blev dog hurtigt enige om, at der var alt for varmt i teltet og køen til mad og drikke var meget lang. Så - vi begav os ud i byen for at få noget at spise. Der var fyldt op alle steder. Til sidste endte vi på Jimmys køkken. Udefra så det ikke ud af noget særligt, men vi fik de lækreste hjemmebagte kæmpe Durumruller og Pitaer med frisk salat til ingen penge. Skønt at blive så positivt overrasket.


Efter frokosten tjekkede vi ind i campinghytte no. 9 på Feldberg Camping. Vi fik et mindre chock, for den første hytte no. 9 vi stødte på så absolut ikke ud til at kunne rumme 4 personer! Heldigvis var der en hytte mere med no. 9 på - den var bedre :-)


Derefter gik turen til Sønderho. Lene og hendes "hold", som vi mødte ganske kort lige da vi ankom, havde fortalt os, at der - i modsætning til hvad der stod i programmet fra Christel Seyfarth - også var aktiviteter der. En skam at man ikke gør fælles front på hele øen, når Strikkefestivalen nu trækker så mange mennesker til!


Vi besøgte den gamle skole, forsamlingshuset og Uldstedet. Sønderho er en skøn idyllisk lille by, som er et besøg værd uanset om der er strik eller ej. Karen Noe stod i den gamle skole, og her købe jeg en strikkebog med en fin sommerbluse, og garnet til den blev købt i forsamlingshuset.


Om aftenen nåede vi at besøg Tine og hendes "værelseskammerater" inden de tog til festaften. Vores festaften foregik i "den store no. 9" hvor Birgitte kokkererede. Menuen stod på hjemmelavet suppe med lækkert brød og hjemmelavede chokolader. Jeg kunne trille i seng. Berit og Helle havde en App, der viste at vi havde gået 7,5 km om lørdagen - ikke så dårligt - det burde hjælpe lidt......

Søndag var vi igen forbi teltet. Her var det langt mere overskueligt med knap så mange mennesker. Derefter gik turen ned til færgen og hjemad igen.

Der var mange som kommenterede mit sjal - tusind tak for de pæne ord. Jeg fik fortalt til alle at designeren var Bodil Munk.


Inspirationen kom løbende. Lørdag formiddag var vi i Christel Seyfarths butik og i butikken var der mange udgaver af "Ormegraverpigens Nattrøje" (der var også mange der havde den på til strikkefestivallen) - flere af dem med Birthe Sahl knapper i flere farver. PLING sagde det - og garnet hjemme på hylderne faldt på plads i Ormegraverpigens Nattrøje. Jeg har været på biblioteket og lånt bogen. Der står at der skal bruges 250 gr. bundfarve (tjek - helt mørk turkis!) og 200 gr. mønsterfarve. JEG HAR KUN 150 gr. orange. Er der nogen derude i blogland, som har strikket trøjen? Jeg vil strikke en str. small, og kunne godt bruge lidt erfaringer med garnmængder.

En Birthe Sahl knap mere - som måske skal på halskanten på min blå trøje med hvide bobler.


Julegaven til mig selv - måske. Garnkit til denne fra Nordisk Masker. Jeg blev helt forelsket :-) Den findes ikke med guld på hjemmesiden endnu, men den skulle snart være der..... Bundfarven er dog ikke god til mig - måske omvendt?


Lene, Mona og Lilly havde været til foredrag med Christine Feldthaus fredag aften. Jeg er vild med hende. Måske kommer hun også næste år, og så køber jeg en billet :-)

12 comments:

dqpage said...

Foredraget med Feldhaus var rigtig sjovt - så det kan du roligt planlægge til næste år.
Jeg har strikket ormegraverpigens stadstrøje, men jeg valgte noget andet garn, end det, der er nævnt i opskriften. Jeg har brugt shetlandsulden fra frujensensunikum.dk - og jeg er meget tilfreds med den. Især farverne er gode. Også jeg har valgt Birthe Sahls knapper til trøjen - men mine er ensfarvede røde. (der lige fanger den røde kontrastfarve, jeg bruger). Du kan se den på min blog, hvis du har lyst.
Uh - jeg kan godt forstå hvis campinghytten forekom lidt lille. Godt I fandt en større.
Dit sjal var fantastisk smukt - og ligeså den kjole, du havde under.
Det var lidt underligt med den tilsyneladende splittelse, der var mellem arrangementerne i Nordby og Sønderho. Det ville have klædt dem at henvise til de andre ting, der også foregik. Jo flere arrangementer, jo flere besøg - til alle. Vi blev jo ikke i teltet længere af den grund - der var for varmt og for megen trængsel.
Blusen fra Nordiske Masker faldt Lilli og jeg også for. Uhh - jeg er fristet. Den var fantastisk flot. Der er også en anden, jeg faldt for. Den med store trekanter ned over skuldrene - men de andre sagde den ikke klædte mig. Så no go - med mindre jeg finder på at lave et indsnit eller noget. Der var virkelig meget at se og opleve - og det var hyggeligt at hilse på jer :o)

Sylvia said...

Dere må ha hatt en fin, men travel Fanøtur. Men så er øyen ikke rett stor.
Men synd med den splittelsen mellom byene. Det må ha skjedd noe.
Jeg tenker nok at du fikk mye ros for outfiten din, med kjolen og sjalet og det hele. Det er så flott.
En vidunderlig jakke du skal strikke. Den likte jeg også. Der kan man lige leke seg med fargesammensetninger. Ser til at du har funnet de fineste fargene frem. Og med de fargede knapper til, wow. Jeg gleder meg til å se. For du har vel allerede startet opp med den, selv om du ikke vet om du har garn nok. ;)
Har du fått magasinet jeg sendte sist uke? Posten tar så lang tid. Jeg sendte samtidig en pakke til Sophia, og det tok laaaang tid!!
Må du ha en herlig helg, Gitte.
Klem

Eva said...

Uha, det ser bare så dejligt ud det hele. Tænk om man engang kunne komme til Fanø.....

Jeg kan godt forstå, du fik mange roser for dit sjal :)

Chain of Yarn said...

Det lyder som en oplevelsesrig tur til Fanø. Jeg kan godt forstå du faldt for knapperne. De er gennemførte, og helt unikke til en striktrøje. Hav en god afslappende weekend oven på al arbejdsræset.

Uldbegavet said...

Ih bare jeg havde været med, det lyder så dejligt alt sammen, måske lige undtagen det meget varme telt - det er der så mange der har nævnt, hvorfor mon de har valgt at gøre det på den måde. Det virker da også underligt at man ikke informerer om alt hvad der foregår på øen. Der var arrangementet hos Annette Danielsen noget bedre organiseret.

Dejlige knapper og en skøn trøje med guldgarnet i - tror nu den ville være fin til dig.
Er helt vild med bobletrøjen - den er super lækker. Ormetrøjen har ikke sagt mig noget tidligere, men jeg har også kun set den i bogen, det er noget andet at se den i virkeligheden.

Selvfølgelig blev dit sjal rost - det er superflot strikket og Bodil er genial.

vibstrik said...

Det var så hyggeligt at møde dig igen:-) Sikken en smuk kjole og et fantastisk sjal. Nyder billederne af alle dine flotte indkøb, og glæder mig til at se hvad det hele skal bruges til:-)

Tine said...

Helt enig med dig, ang. varmen i teltet.
Syntes også lige så godt man kunne have gået rundt i Fredericia Messehal.
Det var overhovedet ikke hyggeligt.

Super hyggeligt at I lige kom forbi med lyserød champagne.
Håber at vi kan gentage næste år og at vi evt. bliver naboer.
Det kunne være super hyggeligt :-)

Strikkeheksen said...

Dejligt indlæg Gitte - jeg ser du købte de multifarvede Birthe Sahl knapper - de er bare så flotte - kan lige se dem på en grå trøje eller noget i den stil :-) Skønt at hilse på dig og ja, det blev alt, alt for kort - men vi må ses snart igen :-)

Helle said...

Det sjalet ditt er rett og slett bare praktfullt. Du kledde det veldig godt også. Lekkert som tilbehør til både bukser og kjoler, så her er det vel egentlig bare å finne frem støvlettene. :)

Nå har jeg lest begeistrede oppdateringer fra Fanø og skjønner jo at vi ligger langt etter når det gjelder å arrangere strikkefestivaler. Knappene til Birthe Sahl er nydelige. Skulle gjerne hatt noen av dem. Mon om ikke det kunne være et påskudd for å besøke festivalen neste år?

Lin said...

Waouw, lidt af en week-end. Det lyder bare saa hyggeligt og sikke en masse laekkerier. Er sikker paa at kufferten hvar tom da du ankom og propfyldt da du tog afsted igen haha.

Lin said...

Og jeg fik da slet ikke kommenteret hverken skal eller den fantastiske flotte sorte kjole. Men du er altsaa bare saadan til kjoler og det ser saa flot ud. Jeg synes jeg er pyntet med kjole paa men det er maaske bare en vane. Nok med det, den er hammer flot til dig.
Og sjalet....... Saa smukt. Jeg tror jeg maa tage mig et naermere kig paa hendes side. Hun er jo nede fra Sydhavsoeerne af, saa jeg kunne jo maaske ligefrem stikke forbi en dag naar jeg er hjemme hehe. Tak der gav du mig lige en god idé.

Lilli said...

Hyggeligt at møde dig - og hvor så du bare godt ud i din smukke kjole og sjal:-)
og sådan en weekendtur er bare skøn og inspirerende...skønne billeder :-)