Monday, October 19, 2015

3 blå, 1 orange, 3 blå, 1 orange, 3 blå.........

En efterårsferie kom og gik. Jeg havde mange strikkeplaner - der skulle slås op til minimum 3 projekter..... Sådan blev det dog ikke. Da jeg først fik gang i "Ormegraverpigens Nattrøje", blev jeg helt strikkemonogam. Et rigtigt hyggestrikketøj, og det går forholdsvis hurtigt, da trøjen strikkes på p3½.


Idéen til trøjen kom da vi på Fanø Strikkefestival besøgte Christel Seyfarths butik. Ormegravertrøjen hang på giner rundt omkring i butikken i forskellige farver. Og pludselig fik garnet hjemme på hylderne et formål. Den mørk tyrkise med et mørkeblåt strejf sammen med den brændte orange. Jeg købte knapper hos Birthe Sahl, og knapperne har fået lov til at bestemme farverne, der skal danne kantbåndet langs forstykkerne og hals: Rød, lilla og grøn. Farverne på garn og knapper er bedst / tættest på virkeligheden i det øverste billede.


Det var nødvendigt at tilkøbe 3 nøgler tynd uld fra Geilsk. Jeg var heldig. Hos Strikkepinden og Den lille Zebra fandt jeg garn, der matcher perfekt, selv om det ikke er samme indfarvning. Jeg fik endda et nøgle af den flotte mørkerøde med hjem - en farve der ellers er udgået. (Jeg forstår stadig ikke at den er valgt fra i farvesortimentet hos Geilsk. Den nye røde ligger meget, meget tæt på den orange.)


Jeg strikker trøjen i den mindste størrelse med start næsten 300 masker. Jeg har dog valgt at strikke lommeklapperne noget bredere (svarende til 2. største størrelse) da jeg synes de passer bedre til trøjen. 

P.. OGSÅ - jeg kommer lige i tanke om at jeg er sprunget over et knaphul. Der er vist 4 masker som skal tabes ca. 20 pinde ned, knaphul skal dannes, og så skal der strikke masker op igen....

7 comments:

Eva said...

Den bliver da vildt flot. Lækre farver. Du er altså så dygtig.
Øv med knaphullet, men det skal jo til.

Ellen said...

Hvor er den flot. Kan du ikke redde knaphullet ved at sy knappen på klappen og så en tryklås på indersiden? God fornøjelse med resten.

Tine said...

Smukke farver!
Dejligt at du kan bruge lagergarn :-)
Øv med knaphullet!!
Håber det lykkedes.

Sylvia said...

Hei Gitte
Den er så flott, den trøye. Jeg var i Seyfarts butikk i Skagen i sommer , og fallt pladask for den også. Det var en av de jeg gjerne kunne strikket. Men synes kitet var veldig dyrt, og med tanke på å strikke trøyen, ble det en veldig høy pris. Den er verdt det, men akurat da og nå, så er økonomien på bunn, og slike ting er nedprioritert.
Men den blir så flott. Og knappene er jo prikken over i'en. Jeg ville også foreslått som Ellen, å heller sette på en trykknapp bak knappen. Jeg gjør slik stadig, for å slippe knappehull. Men du har sikkert allerede laget hullet......
Min sønn driver også med Playstation og tv spill. Kanskje ikke så mye som tidligere. Men nå er det musikk og øvinger som har høyest prioritet, siden de har noen spillejobber.
Sophia har trenet opp en unghest, som skal brukes til travløp, og den kommer opp på skolen hennes i morgen. Den er 3 år, og det er Sophia som har ridd den inn. Det er visst bare henne han kan like :)
Om en time venter jeg besøk av en venninne. Vi skal drikke kaffe og strikke. Det blir hyggelig . Så får jeg strikket mer på min UFO.
Ha en fin dag. Klem

fru westerskov said...

Det ser helt fantastisk godt ud. Skønne farver.

Strikkeheksen said...

Hvor fint - du går da totalt farveamok, Gitte - dejligt :-) Hvor er du fin i den nye prik-trøje :-)

Unknown said...

Easily, the article is actually the best topic on this registry related issue. I fit in with your conclusions and will eagerly look forward to your next updates. Just saying thanks will not just be sufficient, for the fantasti c lucidity in your writing. I will instantly grab your rss feed to stay informed of any updates. Dyed Fabric