Saturday, October 5, 2013

Starling strik og en forvandlet kælder (opdateret med gamle billeder)

Det har været kedeligt strik, men også afslappende og overkommeligt (hvis man altså ser bort fra opskriftens mangler og når man først kommer dertil hvor der bare skal strikkes krop og ærmer.....)


Nu hænger den på ginen og venter lige på det sidste - sammensyning, hækling af kant, og så skal der knapper på.

Da vi flyttede ind i huset i 1998 var der i kælderen gildesal og "disco dasco bar" - med dansegulv, kugle i loftet, fyrtræsbar, brune og orange væg til væg tæpper (også op af væggene) 2 hestehårshjørne-sofaer, og orange loft. Der var absolut ingen udluftning og ingen vinduer. De må have festet i tåger i 70'erne hvor alle røg...
Jørgen fik gravet ud (en større operation på 1 års tid) så der kom vinduer og dør ud til haven. Nu har vi Jørgens værksted, mit vaskehus og Sørens værelse. Og så skal "det brune punktum" (et lille toilet hvor alt var mørkebrunt) sættes i stand.

Sådan ser disco dasco baren ud nu / Billeder fra Sørens værelse.


Vi har i løbet af ugen fået købt tæpper, en smule billeder (der skal et par stykker mere til), persienne, borde, lamper. Resten er en blanding af næsten nyt (hans seng og sofa) og second hand. Klædeskab er bestilt men kommer først om et par uger.


Tæppet har Jørgen købt. Jeg havde forestillet mig et ensfarvet gråt/sort tæppe (af praktiske årsager), men er fuldstændig vild med det manden har indkøbt - og det er jo plettet i forvejen. Det vigtigste er jo også at Sørens synes om det - og det gør han. Billederne har Jørgen og Søren hængt op. Jeg brokkede mig med det samme til manden: "De hænger alt for højt". Hvortil jeg får besked på at Søren har bestemt det, og det skal han jo have lov til.

I går aftes var han klar til at holde mini-indflytterfest for 2 af hans bedste kammerater. Jeg tændte sterinlys og gjorde klar til hygge mens de var inde i byen (forudbestilling og betaling af et u-undværligt spil, der snart udkommer! - må være ligesom når jeg ikke kan vente på en ny strikkebog eller bare må have garn til en ny model :-).


De spiste burgere inde i byen. Jørgen havde alligevel købt pizzaer til dem. Det faldt i god jord, for i den alder er de sultne hele tiden. Så indflytterfest med bytur, burgere, pizza, sodavand og slik. En rigtig sund fredag.


Det eneste der mangler - både i vaskehuset ved siden af og Sørens værelse er varme. Det laver Jørgen mens ungerne og jeg tager i sommerhus i efterårsferien. Så slipper vi for at fryse :-)
Resterne af disco dasco baren kan ses i form af den brune radiator, der står under vinduet. Den bliver malet hvid og sat op igen.

Jeg ledte lige de gamle "papir"-fotoalbum igennem for gamle billeder, og fandt sørme nogle af hvordan det så ud da / efter vi rev ned (skræmmende....):




Det har taget en del år at komme fra disse billeder til det færdige resultat..... Indimellem er der skiftet vinduer, lavet bro over "hullet" og mange andre ting. Alene at få en have igen efter udgravning tog 1 års tid. Alt sammen Jørgens fortjeneste.

9 comments:

Kludemutter said...

Kan godt forstå Søren er glad ved det nye værelse,
Det ser så dejligt og hyggeligt ud.
Ja,vi er vel i bund og grund ikke bedre selv;))
De hygger sig grumme med de spilnætter.

Eva said...

Hvor er det et lækkert værelse. Alt arbejdet værd.

Eva said...

Hvor er det et lækkert værelse. Alt arbejdet værd.

Sylvia said...

Så flott rommet til søren har blitt. Jeg bare lover deg......det får dere mye igjen for frcover.
Akurat nå har Aron besøk av to kamerater og kjæresten, og strax står det taco på menyen.
Din mann har vært flink. Og det er mange penger spart.

Og tusen takk for det herlige strikkeheftet som kom i går. Jeg rakk ikke takke deg da, for det gikk i ett da jeg kom hjem fra jobb........der fant jeg mye jeg gjerne skulle strikket.

Din topp blir flott, selv om den er enkel. Noen ganger er det enkle det beste..

Ha en fin eterårsferie.....jeg må dessverre jobbe. Skulle gjerne vært på ferie i et Dansk sommerhus.
God weekend. Knus

Lis said...

Smukt arbejde der er blevet udført, både af søn, manden og dig.
Kæmpe hat af for Jørgens arbejde, både ude og inde.
Slutresultatet er bestemt værd at bemærke.

Din bluse er vist gået i glemmebogen efter den flotte rundvisning. Men jeg kan godt lide den. Så håber bestemt du bliver glad for den når montering og hækling er færdig.

Kh. Lis

Lin said...

Joesses for et arbejde. Det lignede jo en helt krigstilstand. Det skal godt nok noget mod paa at gaa igang med alt det. Dejligt at det er blevet "naesten" faerdigt. Og som man siger " naar enden er god....."
God sammenligning med spil og strikkebog. Den kunne jeg forstaa ( smil).

Helle said...

Godt du har en neve-nyttig mann som kan ta denne jobben. Og jammen har det blitt fint også! Vi flyttet inn i vårt hus for 4 år siden og har mer eller mindre skiftet ut alt, bortsett fra grunnmur og tak. Jeg takker for at jeg bor sammen med en neve-nyttig mand, for om jeg hadde bodd alene hadde det ikke skjedd stort.

Ha en fortsatt deilig weekend. :)

Strikkeheksen said...

Der skal han da nok komme til at trives, Gitte - det er blevet super :-)
Efterårsferie giver mulighed for at få monteret knapper - jeg er spændt på at se den helt færdig. Rigtig god ferie :-)

Tine said...

Sikke da en dejlig bluse :-)
Den er meget smuk og enkel.

Hold da op et kæmpe arbejde, Jørgen har været i gang med!!
Jeg er imponeret.
Jeg vil nu lige sige at en søn ikke behøver et kælderværelse, for at man sjældent ser ham.
Det går også ganske fint selvom værelset er 1 meter fra stuen ;-)

Troede du kom til fødselsdag idag.
Havde ellers noget med du skulle have set, men det må blive næste gang vi ses :-)