Monday, July 28, 2014

Brødbagning i varmen

Sylvia lagde ud med her til morgen at spørge om der var andre der bager i denne varme.
Jo, jo - der bages også her. Meget godt kan siges om vores sommerferie i Tyskland - men brødet var godt nok kedeligt. Så jeg glædede mig til hjemmebagt brød her til morgen.

Jeg har for første gang bagt brød i vores Römertopf. Det er blevet rigtigt godt - måske fordi dampen holdes inde i topfen.


I følge opskriften skulle dejen kun hæve i 1½ time, og så direkte i formen og ind i ovnen. Derefter bages i ca. 1 time ved 200 grader. Det passede med min "tidslinje" i går aftes - ellers vil jeg normalt lade dejen hæve minimum 10 timer inden jeg bager et brød.

Det færdige brød:


Morgenmad på terrassen. Øh - morgenmad og morgenmad. Klokken var næsten 11 inden vi satte os til bords. Lise har 2 veninder til sleep over, og jeg hørte stadig fnisen kl. 02.30 i nat - så der var fred og ro i morges.


Hjemmelavet rabarberkompot som tilbehør.


Inden morgenmaden var Bastian og jeg på løbetur. Men kun 3,5 km - det var simpelthen for varmt især for den lille pelsbolle.......

Søren er på bordtennislejr i denne uge, men det betyder jo absolut ikke at antallet af børn i huset er mindre :-)

3 comments:

Sylvia said...

Så morro at du også baker i denne varmen, Gitte.
Da jeg jobbet som baker, stod jeg jo i mange varmegrader hver dag, pga ovnene. Men man venner seg jo....
Brødet ditt ser deilig ut. Jeg bakte brød i weekenden, som altså hevet seg sååååå meget, og det er noe tilbake.
Jeg bruker olje i mine brød, og derfor holder de seg lenge ferske.
Jogge nå, i denne varmen!!!! Du er gal!!! Jeg sitter i skyggen nå og leser, og drikker kaldt vann og salt chips. Noe du også burde gjøre, Gitte!!!
Nyt din ferie du også. Knus

Britt said...

Jeg elsker hjemmebagt vrød og mængden er mindre i sommervarmen, en bageriet er ikke helt indstillet. Jeg håber, I nød brøndet selvom det blev til brunch-tid

Eva said...

Hvor ser det lækkert ud, dit brød.Dejligt luftigt.
Jeg kan også godt finde på at bage i varmen, - på en måde hører det til sommerferien med nybagt morgenbrød.