Sunday, October 19, 2014

Manchuria Jakke - jeg har taget tråden op

- hvor jeg slap sidste vinter...... Jeg strikker på Manchuria Jakke. Det var ikke helt let at komme igang igen. Jakken består af en frygtelig masse stykker, og de skal jo helst passe lidt sammen. Nu går det fint. Jeg har endda taget mig sammen til at sy de 4 ærmestykker sammen til 2 ærmer. Dermed har jeg 2 forstykker, 2 ærmer, og så har jeg 1 af de 5 rygstykker, der skal til.


Da jeg startede på jakken, forestillede jeg mig at den ville være sjov at strikke, men de mange "ål", som ruller og efterfølgende skal syes sammen gør at man ikke får oplevelsen af at det går fremad, og fornøjelsen af at se strikketøjet vokse, og det sætter lidt en stopper for løjerne for mit vedkommende.


Jeg både håber og tror dog på et fint resultat, så nu forsøger jeg at holde fokus.

Dog kom der i løbet af weekenden en enkelt overspringshandling, der er sat i bero igen. Jeg slog op til en Annette Danielsen-cardigan i lagergarn, men farverne duer ikke. Jeg købt for et stykke tid siden en cone garn hos Garnudsalg i farven Plum, i den tro at det var vinrød/bordeaux - men den er mere mørk pink, og selv om farver passer fint til det sorte og grå - så er det altså ikke mig. Alt perlegrus-strikket bliver trævlet op igen. Jeg skal have købt noget garn i en rigtig mørk rød - eller måske skal der en mørk grå ind (er på lager) - istedet for.


Det pinkfarvede garn kommer med til næste træf i strikkeklubben, og så håber jeg at der er nogen der, der har lyst til at overtage. Faktisk synes jeg at de lilla og røde farve er svære at køb på nettet. Det er lettere med de grå farver. Rødt hår (det var det ihvertfald engang) og pink går ikke sammen til mig. Jeg har altid følt at jeg kom til at ligne en lyserød gris :-)

Iøvrigt ved jeg ikke rigtig hvad der går af mig. Jeg har lige købt Annette Danielsens nye bog "Grønland" med masser af lækre nye strikkemodeller, og så går jeg istedet igang med Læsø fra "Kunsten at strikke en Ø. Læsø har nu længe ligget på ønskelisten, og jeg blev inspireret, da jeg den anden aften sad og så filmen "Coco før Chanel", - og den enkle tøjstil i sort og hvid. "Læsø" ligner da næsten en Chanel jakke.

6 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Eva said...

Hold op, hvor den der Manchuria-jakke bliver flot.

Du er da vildt flittig!

Britt said...

Jeg synes det ser lovende ud med Manchuria, den bliver virkelig flot. Jeg tør slet ikke starte på sådan et projekt, netop fordi jeg gerne vil se lidt resultat undervejs. Læsø er også på min liste!

Fru Kahr said...

Åh, det er så svært at komme i gang igen, når et projekt er endt nederst i en bunke. Jeg er nu ganske sikker på at din Manchuria bliver fantastisk.

Sylvia said...

Hei Gitte
Så flott at du igjen har satt igang med å få gjort ferdig jakken du begynte på en gang.
Det rosa garnet ser flott ut! ( men jeg har ikke rødt hår ;) )
Jeg har begynt å nermer meg den rosa farge igjen, med små skritt.
Det gjør ikke noe å strikke " gamle" modeller, sålenge de er like flotte, og passer inn i tiden.
Jeg skal sette sammen min Lyngfargede genser i kveld, men vurderer hvordan. Mulig den skal hekles sammen, for jeg har strikket den på en annen måte, og får sømmene også på oversiden av ermer og skuldre. Det blir nemlig umulig å sy dette pent sammen.
Jeg tar en kaffe, og tenker på det........
Ha en fin kveld.
Klem

Strikkeheksen said...

Den trøje ville nok blive kvalt i opløbet her hos mig - hold da op! Men jeg tror, den bliver flot, Gitte - så jeg håber, du finder ud af, at den er anstrengelserne værd :-)

Kombinationen med pink er ellers utrolig flot - har du prøvet at gå ud i dagslys og holde det op til dit ansigt - det ku jo være, du ville få en positiv overraskelse ;-) Meeeeen kender jeg dig ret, har du nok allerede pillet op :-)