Sunday, August 4, 2013

Det er ikke så tit....

Det er ikke så tit at vi er på "voksenferie". Faktisk er det kun 2. gang i de snart 15 år vi har været gift, at vi har været afsted uden børn. Første gang var på vores 10 års bryllupsdag, og så er vi lige kommet hjem efter 4 dage i Berlin sammen med et hold gode venner. Vi har haft en herlig tur.

Sidste søndag tog Søren afsted på bordtennislejr og tirsdag afleverede vi Lise hos kusinen i sommerhus med swimmingpool (jeg har fået det reneste, reneste barn hjem :-). Onsdag tog vi afsted.

På vej ned gjorde vi ophold i Lübeck - en smuk gammel by,


- og så videre til Berlin. Torsdag var vi på sightseeing tur. Vi gik min. 15 km og var forbi alle de kendte steder, f.eks. Check point Charlie, Tiergarten, Bundestag, det jødiske mindesmærke, resterne af muren samt Gestapos hovedkvarter og Brandenburger Tor. På vejen var vi også inde i den Nordisk Ambassade, der havde kunstudstilling.


Det blev en lang dag, og vi var rimelig brugte om aftenen. Da vi gik rundt i byen for at finde et sted at spise bed vi mærke i de mange mindesten for Berlins beboere/jøder, der er placeret rundt omkring i fortovet i byen (her boede xx, født xx, myrdet xx). Det er en by med en tung historie.



Fredag tog mændene på Teknisk Museum. Hanne og jeg tog på strøgtur med ½ l vand under armen, hvilket var det klogeste valg. Der var stegende hedt i Berlin, og alle stormagasiner og butikker havde aircondition. Det havde Teknisk Museum ikke + togene i undergrundsbanen var som bageovne. Fredag aften kl. 21.00 var der 33 grader. Vi nød den lune aften med cocktails og middag udenfor. Efterfølgende var vi glade for et dejligt hotelværelse med aircondition.


Strik på vej ned og hjem passede glimrende til aircondition - mit champagnetørklæde varmede de bare ben, samtidig med at jeg strikkede videre :-) ...... Jeg mangler stadig ca. ½ meter.

 

Nu er familien samlet igen. Og i morgen skal jeg på arbejde :-) efter en skøn ferie med masser af sol og sommer.

8 comments:

Sylvia said...

Har du vært i Berlin, nå igjen? Var ikke du der på jobbtur tidligere i år? Sådeilog å være på " romantisk " tur med mannen? Vi er heller ikke ofte på slike turer.....men når barna blir større, blir det sikkert flere slike.
Vi var jo i Berlin for litt over et år siden, med venner, slik som dere, men da var det kaldt.....som alle de forrige somrene, unntagen i år. Og jeg hadde bihulebetennelse da vi var der.
Skjerfet ditt er virkelig flott. Blir nok deilig og varmt å bruke til høsten.

Ruths datter said...

Jeg var i Berlin i 1984. Lenge siden ,og før murens fall. Kunne tenkt meg en tur igjen. Skjønn by. Ønsker deg en fin ny uke.
Klem

Eva said...

Herligt med en storbyferie. Jeg besøgte Berlin i 1976, - måske skulle jeg se at komme afsted igen.

Uldbegavet said...

Jeg har aldrig været i Berlin, men skal da helt sikkert afsted en dag.
Du har godt nok fået noget ud af turen, sikke en masse du har set, trods den stegende hede.
Strikketøjet er bare så flot.

Strikkeheksen said...

Lyder som en skøn tur, Gitte - en by som i dag er meget anderledes. Det lyder til, du har fået rigtig meget med :-)

Dorte said...

Hvor dejligt. Så er byen "varmet op" til mig ;-) Tager afsted lørdag, skal være der en uge. Kan læse og se, at der er nok, at kaste sig over :-)

violykke said...

Ser ud som i rigtig har hygget og oplevet meget. Smukt tørklæde/sjal glæder mig til at se det færdigt.

Helle said...

Aleneferier for voksne er en god investering. Vi hadde ikke altfor mange av dem før for noen år siden, men har forsøkt å få til en hvert annet år for å huske hvordan det var å bare være to. Og nå som vi er bare to hele tiden synes vi det er veldig hyggelig å dra på tur. (Vi skulle gjerne ha gjort mye mer av det, men lommeboken sier nei.)