Monday, May 2, 2011

Blogtræf, optrævling og hortensia

Dette indlæg bliver vist en blandet landhandel ;-)

Jeg vil starte med lørdag. En lille del af strikkesøstrene mødtes hos Helle, og vi nød en dejlig eftermiddag på terrassen, kun afbrudt af vigtige måltider - en dejlig frokost og eftermiddagskaffe med chokoladekage og jordbær.
Strikke - det gjorde vi, eller forsøgte på. Mette (uden blog) fik færdiggjort et skønt sjal, som jeg ærger mig over at jeg ikke fik taget billeder af, og gik derefter død i noget som hun ikke synes så ordentlig ud. Dorte var godt frusteret - noget med kun ét ærmegab, der sad midt på brystet, Mariann havde strikket forkert, og jeg havde store problemer med at tale og tælle på samme tid! Den eneste der havde et velplanlagt strikketøj var Helle med 540 masker på pinden til en Citron.
Jeg har efterfølgende trævlet alt op og startet på ny på kjolen. Opskriften sagde start på p8, meeeennnn - jeg vil ikke have en netundertrøje! Det skulle da gerne blive til en nogenlunde anstændig kjole! Så - nu strikker jeg på p6, og umiddelbart passer strikkefastheden, om jeg så har garn nok? Det vil vise sig!

Søndag var havedag. Jeg fik lavet mig et længe ønske Hortensia-bed ude foran og nød samtidig at Rhododendronen i forhaven er sprunget ud. Lige nu tynde pinde - men forhåbentlig smukke blomster når vi når længere hen på sommeren.

11 comments:

Birthe said...

Hej Gitte :-)
Opskriften siger p 7, p6 og p 5 efter det mønster jeg har fra karen noe fra sidste sommer ,Jeg har netop købt garn til samme kjole idag , bare i karen noes garn , linea hør original ....
Men det er selvfølgelig ligemeget hvis det passer med din strikkefasthed i dit garn:-)
Kjolen er super flot og det er en lækker farve du har valgt ..
God strikkelyst .
Mvh. Birthe

Gitte said...

Der må være en fejl i opskriften. Jeg siger dig - den kjole var luftig.....

Karin Grøn said...

Det er så ærgerligt når man starter på noget og der så er fejl i opskriften. Håber du får styr på kjolen. Mht dine hortensia så er de lidt tricky idet er kun findes en sort , der blomstrer på 1. års skud mens alle andre sorter blomstrer på skud fra sidste sommer, så du må kun klippe tilbage til 30 cm. hvis de er frosset tilbage skal de ned til hvor der er friskt løv men så skal du ikke blive forbavset hvis der kun kommer blade i år. Hvis de er nyplantede vil jeg foreslå vinterdækning de første år og masser af vand. Det er ikke uden grund de hedder Hydrangea på latin. Det betyder noget i retning af den vandhungrende eller den der elsker vand. De forskellige sorter er meget forskellige i vinterhårdførhed. Held og lykke med dem

Dorthe said...

Jeg sidder også med opskriften ( og linea hør ) og det er pind 7,6 og 5. Det er så ØV når de laver fejl i de opskrifter der laves til bladene, jeg ser det rigtig tit, og tænker om det er med vilje, for at i skal købe orginalen???.
Men IH hvor ser det altså hyggeligt ud :-)

nynne said...

Glæder mig til at følge processen med kjolen :-)
Jeg var meget ærgelig over ikke at komme ned til Helle - men næste gang skal jeg altså med

Anonymous said...

åh hvor var det godt jeg faldt over dette indlæg - ellers havde jeg aldrig opdaget fejlen i opskriften fra HV. Tak i gode kvinder :-)
hilsen Charlotte

Berit said...

Jeg æælsker Hortensia og har et pragteksemplar foran hoveddøren med blomster som håndbolde (næsten da).

Det så hyggeligt ud hos Helle!. Jeg skal altså også med næste gang. Talte i om hvor?

lise said...

Jeg tror at de forskellige pindestørrelser skyldes de forskellige garnkvaliteter og ikke en fejl i opskriften.Mener faktisk at have læst dette et sted, hvor der blev gjort opmærksom på dette.Kan selvfølgelig ikke lige genfindet stedet,.
Jeg har købt linea hør, netop fordi jeg synes at det lød voldsomt med p8.

Du er jo en superstrikker,så du transformerer da let opskriften til den pindestr, du ønsker :-)

Venter spændt på at se resultatet.Måske jeg så bytter garnet,for jeg ville også meget hellere have den garnkvalitet, du har valgt.

lise said...

Jeg tror at de forskellige pindestørrelser skyldes de forskellige garnkvaliteter og ikke en fejl i opskriften.Mener faktisk at have læst dette et sted, hvor der blev gjort opmærksom på dette.Kan selvfølgelig ikke lige genfindet stedet,.
Jeg har købt linea hør, netop fordi jeg synes at det lød voldsomt med p8.

Du er jo en superstrikker,så du transformerer da let opskriften til den pindestr, du ønsker :-)

Venter spændt på at se resultatet.Måske jeg så bytter garnet,for jeg ville også meget hellere have den garnkvalitet, du har valgt.

Irene said...

Jeg har også kig på den kjole, som jeg vil bruge som tunika. Synes ikke jeg kan have så kort en kjole. Jeg lavede en lille prøve på pind 8, og synes som dig, at det blev lige stormasket nok, så går nok en pind eller to ned. Jeg har tænkt at strikke den i Wellers bomuld/babyalpaca. Det er vidunderlig blødt og i en skøn lyslilla farve

Lis said...

Alle strikker vist den kjole :)) Den er nu også rigtig flot. Især i den farve du har valgt. Er godt nok spændt på at se hvordan og hvor forskellige de alle falder ud.

Det er også smukt med hortensia. Jeg har en kæmpe en mod syd i vores have og den vokser og vokser.

Kh. Lis