Monday, August 22, 2011

Strik langt tilbage i tiden

Søndag var jeg på kursus på Silkeborg Museum sammen med en god veninde. Det var en super inspirerende dag i smukke omgivelser. Foredragsholder var Vivian Høxbro og temaet var "Nattrøjer".

Lidt info om "Nattrøjer" hentet hos Lollan Falster Museum: Igennem 150 år var den uldne nattrøje i brug i Danmark. Den kan med rette kaldes 17- og 1800-årenes klassiker hos almuens kvinder. De bar den om dagen, om natten og sågar til bryllup. Den var en del af det, vi nu kalder for folkedragten. Forlægget til den uldne nattrøje var de silkestrikkede nattrøjer, som kom på mode i sydeuropa i 1500-tallet. Mens den silkestrikkede trøjes funktion som nat- og ligtøj forsvandt i 1700-årene, kom den uldne udgave til at leve videre hos bønderkonerne endnu i 150 år.

Vivian fortalt om og viste eksempler på (billeder) bevarede trøjer. Smukke, smukke stykker håndarbejde, som jo blev strikket uden nedskrevne mønstre. De blev strikket "ud af hovedet" - ikke noget med maskeantal, strikkefasthed og diagrammer. Her er en trøje som findes på Lolland Falster Museum:

- Jeg lærte forskellige gamle teknikker - f.eks. vandremasker. Og besluttede, at jeg skal have gang i sådan en trøje med stjernemønster på tynde pinde.

En af deltagerne på kurset havde strikke flere modeller - på p2½. Også helt fantastiske stykker håndarbejde - jeg fik lov til at tage billeder, men de yder ikke denne trøje retfærdighed.


Vivian havde strikket mange forskellige stjernemønstre og kantmønstre op, og også 2 trøjer. Hun planlægger at udkomme med en bog om ca. 2 år - Den er must have på matriklen her.

14 comments:

Kirsten Amstrup said...

Det var dejligt med en beretning fra Vivians foredrag om nattrøjerne. Det er et rigtig spændende projekt, hun har gang i der, og hun planlægger jo en række designs med nattrøjerne som forbilleder. Det tror jeg også roligt man kan glæde sig til. Jeg glæder mig også til bogen, og til måske engang at få mulighed for at deltage i sådan et foredrag.

Kirsten Amstrup said...

Begge de vist trøjer er iøvrigt også flotte, men jeg kan godt se, at de må være flottere i virkeligheden. Jeg bør vist en tur ned på musæet på Falster og få syn for sagn, jeg bor jo i nærheden.

Gitte said...

Jeg vil med ;-)
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at se trøjen. Måske manden vil med en tur i det fynske en weekend.

Vilma said...

De er nemlig smukke , kender du bogen : Strik med nordisk tradition?
Der er flere ' anvisninger på nattrøjer også med stjernemønstre.

knus

Lis said...

Det lyder som et spændende "Strik tilbage i tiden" du har været til. Bare at se dine billeder af det store arbejde der er gjort på pind 2½ uha uha. Smukt ser det også ud.

Kh. Lis

Helle : said...

Åh Vivian er bare så skøn en person, jeg har engang været til foredrag med hende i Horsens.

Det er nogle rigtig smukke trøjer du viser frem for os der.

Og sikke da en flok tørklæder du har fået strikket.

Jeg er jo som sædvanlig bagefter med kommentar, men sådan er det jo om sommeren.

Hvor ser Lise sød ud på den pony ;-)

Tine said...

Hvor lyder det da ualmindeligt spændende!
Og sikke nogle smukke mønstre og bluser!
Jeg er da vist nødt til at komme på den tur til Fyn :-)

Merete said...

Hvor lyder det til at have været en interessant dag. Jeg er lidt misundelig.

Eva said...

Det lyder som et meget inspirerende foredrag. Og sikke smukke omgivelser i har været i.

Sylvia said...

Slike trøyer hadde vi nordmenn også, leste jeg i et Husflidsblad en gang.
Og Vivian, er ikke hun en herlig dame? jeg tok et kursus hos henne , sist jeg var på Fanø, og hun sprer sin glede og sitt gode humør. det er henne jeg husker best fra Fanø, men hun er der ikke i år.
Ja, så nermer det seg..........

Lin said...

Lyder som en meget spaendende og laererig dag. Hyggeligt.

Heidi said...

Det foredrag kunne jeg godt tænke mig at komme i nærheden af, det lyder virkelig spændende. Bogen glæder jeg mig til.

Strikkeheksen said...

Der ville jeg gerne ha´ været - de er så fantastisk smukke, de stjernemønstre :-) Projektet med nattrøjerne lyder ualmindeligt spændende - der er noget at glæde sig til :-)

Anonymous said...

Hej Gitte

Det lyder til at have været et spændende foredrag.

Det er nogle flotte stjernemønstre du fremviser.

Mvh Maibritt